B-17 Flying Fortress

 

 Hvězdicový motor s vrtulovými listy

 

Příbeh začíná v roce 2020, kdy jsem vyrobil zmenšené vrtulové listy “Hamilton Standard” pro později nerealizovaný projekt. Kolega Radovan Látal přibližně v tu stejnou dobu evidentně přemýšlel co se svým volným časem, kdy zrovna nevyrábí letadla a kování na vrtule, a zřejmě v návaznosti na Létající stůl inspirovaný Boeingem Stearman přišel s velmi nápaditou myšlenkou konferenčního stolu ve stylu motoru s vrtulí, inspirovaného bombardovacím čtyřmotorovým letounem B-17 z roku 1944. To byl opravdu původní záměr. Motor se měl dívat směrem nahoru, vrtulové listy měly být zkrácené a nést sklo kruhového tvaru přibližně metrového průměru. Jsme ale vrtulář a letecký klempíř, co vrtule vyrábí a nerozřezávají, tak nám jich bylo tak líto, že jsme se rozhodli je ponechat v celé délce a vnést tak nový projekt do našeho repertoáru, pro který jsme nevynalezli lepší název, než prostě letecké čumáky. Už to tedy nebude stůl, ale unikátní umělecké dílo, které bude prezentovat samo sebe.

Po roce a půl bere Radovan celý motor i s vrtulí do své základny v hangáru Meiermotors, kde večer maluje “nose art” a druhý den v odpoledních hodinách pořizuje nádherné záběry v prostředí, které už lepší snad ani být nemůže. Celý personál firmy, stejně jako Vy, se s úžasem dívá na monumentální umělecké dílo, které je výsledkem stovek hodin poctivého řemesla z ruk mistra leteckého klempíře Radovana Látala a mojí maličkosti, výrobce leteckých vrtulí Václava Stržínka.

Je hotovo, a v hlavách už se nám honí myšlenky na letecký čumák P-40 Wildcat. Ale protože je příjemné se dívat jak někdo něco dělá, tak Vám navrhuji se zatím pokochat komentovanou dokumentací výroby níže. Třeba nás jednou něčím inspirujete a my budeme mít tu čest i Vám předat kus poctivé práce.

Výroba konstrukce a olejomalba

 

Motorový kryt i vnitřní části jsou vyrobeny z duralových a hliníkových plechů, nýtované leteckými AN nýty. Každý díl je ručně vyroben mistrem leteckým klempířem Radovanem Látalem, který je již řadu let nedílnou součástí firmy Meiermotors, která udržuje originály druhoválečných letadel  celého světa a zároveň je i vyrábí (zde si třeba uvědomit objem slova “vyrábí”, které zahrnuje obrovské množství znalostí převedené do praxe), takže se Vám do ruk dostává výrobek opravdu vysoké kvality od odborníka ve svém oboru.

Vnitřní části motorového krytu a válce jsou opatřeny mírnou patinou, zatímco vnější části jsou rozleštěny do vysokého lesku.

Jelikož se jedná o americký letoun, nesmí na boční straně chybět stylový nose art. A protože samotný projekt zabral tolik času, že už se nedá ani spočítat, k ničemu “nalepovacímu” bychom se ke konci nesnížili. Slečínka, inspirovaná Radkovou fantazií, je ručně namalovaná olejovými barvami.

Vrtulové listy a unášeč

 

Vrtulovými listy vlastně celý projekt začal. Jsou z buku, délka jednoho listu je 120cm, ležely už pár měsíců na dílně a čekaly, až se pro ně něco vymyslí. Když Radek přišel s nápadem vytvořit stůl ve stylu motoru z B-17 (to byl původní záměr), bylo rozhodnuto.

Poprvé v životě jsem mořil vrtuli černým mořidlem, ale kresba dřeva zůstala viditelná tak akorát, a protože jsme chtěli, aby bylo vidět, že jsou listy dřevěné, povrchovou úpravu jsem zvolil olej, který jim dal matný až jemně saténový vzhled. Na každém listu nesmí chybět originální emblém obou autorů.

Unášeč vrtule je jediný komponent, který  byl vyroben technologií 21. století, to jest na 3D tiskárně. Nemohli jsme se ubránit pocitu, že jsme si tím práci trohu ulehčili, ale frézování z kovu by bylo pro tento účel nesmyslně nákladné a alespoň jsem si zlepšil znalosti v kostrukčním softwaru. Radovan unášeč doplnil o hliníkový leštěný kužel už opět poctivého řemesla.

Zašlite nám poptávku

Telefon / WhatsUp

+420 775 026 559

vstrzinek@gmail.com

Sídlo

Václav Stržínek
Příkop 4
60200 Brno
Česká republika

Bydliště a provozovna

Václav Stržínek
Jesenského 215
06901 Snina
Slovensko

Založeno v r. 2012
Zapsán v živnostenském rejstříku ve Vyškově.

 

facebook.com/DreveneVrtule

@HistoricPropellers

Dřevěné vrtule | © 2012 - 2023 . Všechna práva vyhrazena.