Jak vybrat leteckou vrtuli?
Má to být dárek nebo bude viset v interiéru?
Projděte si různé možnosti provedení. Pokračujte níže⇓
Pro muzeum nebo stacionární letoun?
Pokud si nevyberete ze standartní nabídky, vyrobíme přesnou kopii konkrétní vrtule na konkrétní letoun.
Funkční vrtule na historický letoun?
Budu od Vás potřebovat vstupní data k výrobě vrtule. Vyrábíme vrtule pro kategorii experimental a ULL.
Průvodce výběrem dřevěné vrtule
Typ
Každý typ vrtule má svůj specifický tvar, který jí dává specifické vlastnosti. V případě výstavních vrtulí jde pouze o otázku vkusu.
Všechny naše vrtule jsou přesné reprodukce originálních historických vrtulí z konkrétních letounů.
Zmenšené vrtule si stále zachovávají správné proporce.
Délka
Zvolte podle vlastních možností. Délka má zásadní vliv na cenu. Dovolím si pár doporučení ze svých zkušeností.
Vrtule do 130ti cm se podobají spíše vrtulím na modely. Byť se tato délka nezdá být málo, tak vrtule začíná vypadat jako opravdová vrtule až od cca 170ti cm. V této délce se už běžně vyrábí vrtule pro menší dvoumístné letouny.
Původní velikosti vrtulí z naší nabídky se pohybovaly kolem 2.2 – 2.6m. Nezapomeňme, že se pohybujeme ve většině případů v období od Velké války do začátku třicátých let, tehdejší pohonné jednotky vypadaly trochu jinak než ty dnešní. Nicméně právě velikost a rozmanitost tvarů leteckých vrtulí té doby z nich dělá umělecké skvosty, které si letečtí nadšenci po celém světě rádi věší na zeď.
Hmotnost dvoumetrové vrtule se pohybuje kolem 6ti kg, dvouapůlmetrové kolem 10ti kg. Jinak je na tom jen vrtule Avia, která je bude mít hmotnost přibližně o 70% vyšší.
Foto z roku 2012 z počátků našeho snažení se třemi verzemi vrtule Sopwith Camel (125, 173 a 250cm):
Materiál
Všechny naše vrtule jsou vyráběny z tvrdého řeziva A-A kvality, klížené z lamel.
Základním materiálem pro výrobu vrtulí je jasan. Může mít tmavé jádro, čili vrtule je pak nahodile vícebarevná.
Jasan byl doménou hlavně československých výrobců vrtulí (1918 a dále), nejznámější britští a francouzští výrobci však dováželi mahagon ze svých kolonií, a tudíž byl pro svoje vlastnosti výhradní surovinou pro letecké vrtule od počátku Velké války. My kolonie bohužel nemáme, ale mahagon sapeli nám dováží firma JAF Holz.
Na dílně se nám často objevuje buk, který není sice úplně typický pro výrobu vrtulí, ale je velmi dostupný, a tak jej využíváme hlavně pro vrtule, které se moří.
Dalšími materiály, se kterými pracujeme jsou například jilm, javor, dub, evropský ořech a americký ořech. Z kombinace jasanu, ořechu nebo jilmu se vyráběly německé vrtule v letech 1914-1918 (např. známá firma AXIAL pro letouny Fokker, Albatros atd.). Američtí výrobci často sahali po javoru, ořechu a dubu (jako např. firma Paragon Maryland podle které vyrábíme vrtuli Curtiss Jenny).
U každé vrtule z naší nabídky najdete informace o autentickém materiálu.
Povrchová úprava
Dovolím si zde několik doporučení. Jelikož nejde o funkční vrtule, které stříkám polyurethanem, máte širokou škálu možností.
Obecně doporučuji povrchovou úpravu teakový olej. Vynikne kresba dřeva s matným povrchem, snadno se ošetřuje. Obzvláště vynikne na materiálech jako je jasan, dub, jilm, mahagon, ořech – zkrátka všechny přirozeně atraktivní dřeviny.
Lesklé vrtule jsem zalakované polyurethanem. Ten může být saténový (pololesk) nebo s vysokým podílem lesku.
Pokud však vrtuli chcete namořit a udělat na ni patinu, doporučuji zvolit materiál buk anebo jasan. U menších vrtulí už jen buk. Namořené vrtule musím zalakovat a na lak se teprve nanáší akrylátová patina. Tímto dosáhnete tak efektu “staré vrtule”.
Unášeč na zeď
Slouží k uchycení vrtule na jakoukoli svislou plochu. Jedná se o obvykle osm šroubů, vedoucí zkrz vrtuli, z nichž dva jsou delší a vedou až do hmoždinky ve zdi. Pokud je vrtule s patinou, i unášeč je napatinovaný. Vrtule s mosazným kováním bez patiny dostane unášeč s mosaznou metalickou povrchovou úpravou.
Pro většinu z Vás to bude triviální záležitost, ale zde je postup pro uchycení vrtule:
K zabalené vrtuli máte přiložené dvě delší závitové tyče s kloboučkovou matkou na jedné straně a hmožninkou na straně druhé. Odšroubujte hmoždinku a zatím odložte. Ve spolupráci s druhou osobou přiložte vrtuli na zeď do požadované polohy a označte na zeď zkrz vrtuli tužkou dva otvory, za které bude uchycena. Vyvrtejte otvory pro hmoždinky, usaďte hmoždinky a do vrtule vsuňte závitové tyče s matkami. S vrtulí manipulujte tak, abyste se napřed jedním a potom druhým šoubem trefili do hmoždinky a utáhněte.
Krytí listů
Mosazné kování
Třešnička na dortu každé letecké vrtule. Nicméně původním účelem krytí listů mosaznými nebo hliníkovými pláty byla ochrana náběžné hrany před pevnými částicemi při pojíždění po zemi. My jej vyrábíme stejným způsobem jako původní výrobce, jen s moderními nástroji. Vytvarované mosazné díly jsou nanýtovány a zacínovány na vrtulový list. Každý typ kování na konkrétní vrtuli se zakládá alespoň na fotografii nebo lépe na výkresové dokumentaci originální vrtule.
Plátěné krytí
Plátnem mohou být potaženy listy repliky vrtule Sopwith Camel (orig. Lang propeller) a v kombinaci s kováním i vrtule Avia BH-33.
Už si jen vybrat tu správnou
Všechny výše zmíněné techniky jsou výsledkem našeho vlastního výzkumu, studia a dosavadních zkušeností. Každá naše vrtule je autentickou kopií originálu, zatímco Vy si ji můžete přizpůsobit dle vlastní libosti.
Telefon / WhatsUp
+420 775 026 559
vstrzinek@gmail.com
Sídlo
Václav Stržínek
Příkop 4
60200 Brno
Česká republika
Bydliště a provozovna
Václav Stržínek
Jesenského 215
06901 Snina
Slovensko
Zapsán v živnostenském rejstříku ve Vyškově.
facebook.com/DreveneVrtule
@HistoricPropellers
DOMŮ | FAQ | OBCHODNÍ PODMÍNKY | GDPR | KONTAKT
Dřevěné vrtule | © 2012 -