Sesazení křídla s trupem během stavby v roce 2016.

Pietenpol Aircamper

 

Můj první vlastnoručně sestrojený letoun

 

Tato stránka je věnována mojí volnočasové aktivitě – stavbě dvoumístného letounu americké konstrukce z roku 1929.

Už v době, kdy jsem běhal po Vyškovském letišti jako žák ve výcviku na pilota kluzáků, jsem obdivoval ty chlapíky v letech, kteří si z hangáru vytahovali svoje parádní eroplány. Nechtělo se mi ale čekat tak dlouho. Chtěl jsem se naučit jak si postavit letadlo vlastními silami teď hned. Měl jsem štěstí, že jsem kolem sebe vždycky měl dobrou partu těch správných lidí.

Prohlédněte si průběh stavby a pokud taky uvažujete o vlastní stavbě, jsem otevřen jakýmkoli dotazům.

Takto jsem popisoval stavbu svého letounu v časopise Flying Revue:

Ani téměř devadesát let od svého zrodu nepřestává Pietenpol Aircamper inspirovat stále nové a nové stavitele letadel. Tím více pak ty, které oslovuje práce našich předků, letecká historie, popřípadě je láká práce s dřevem. Tohle vše, ještě navíc propojené s citem pro ruční řemeslnou práci, se spojilo u dalšího českého stavitele Aircampera a výrobce replik historických dřevěných vrtulí Václava Stržínka z Vyškova, jehož rozpracovaný stroj můžeme obdivovat na fotografiích na této straně. Ale dejme mu nyní slovo:

Hlavním důvodem, proč jsem se do stavby pustil, byla, jako u většiny stavitelů, touha si splnit vlastní sen. No a díky vrtulím a přátelům z oboru jsem si to už ve svém věku mohl dovolit. Mám rád styl a umění, hlavně umě-ní, kde je vidět ruční práce, kde hrají důležitou roli detaily. Projekty, které vyžadují talent, píli a čas. Mám rád pionýrskou a zlatou éru letectví a krásné letecké konstrukce té doby, pro mě v mnoha případech designérské skvosty.

Pietenpol pochází z roku 1929, je poměrně jednoduchý pro první stavbu, a tak se pro mne stal jasnou volbou. A co říci k vlastní stavbě? Když se ohlédnu zpět, musím říci, že není asi pro každého, vyžaduje píli, vytrvalost, zručnost, a také finance, a je to poměrně velký a náročný projekt, pokud se do něj člověk pustí sám. Je ale úžasné, kolika řemeslům se může stavitel naučit, s kolika dalšími odborníky a zajímavými lidmi se setká a také získá obrovský přehled.

Nejde ale stavět bez podpory přátel a rodiny, vždy je potřeba mít kolem sebe tým, na který se můžete spolehnout. Nebo je to pak alespoň daleko větší zábava.

Můj Pietenpol má svařovanou konstrukci trupu, dřevěná křídla a poháněný je řadovým čtyřválcem Suzuki 1.3 85 k s reduktorem, od pana Jakuba Koutníčka z Vyškova. Není to úplně typické pro tento letoun, ale jsem zatím s výběrem spokojený. Ford A65 se v Evropě nevyskytuje. No a samozřejmě nesmí chybět ani dřevěná vrtule vlastní výroby.

První nahození motoru

Pro mě to byl velký milník a obrovský úspěch doprovázený parádním zvukem řadového čtyřválce o výkonu 85 koní. Červen 2017.

Rok 2018 a přesun na Slovensko

Už moc nezbývalo k dokončení, když jsme se s manželkou rozhodli přestěhovat na Slovensko. Mimo přesun výroby vrtulí čekal na přesun i můj Pietenpol. Jelikož ještě nebyl připravený k letu, musel v lednu 2018 absolvovat 500km dlouhou štreku, která končila v Snině, kde nás má čekat nové dobrodružství.

Telefon / WhatsUp

+420 775 026 559

vstrzinek@gmail.com

Sídlo

Václav Stržínek
Příkop 4
60200 Brno
Česká republika

Bydliště a provozovna

Václav Stržínek
Jesenského 215
06901 Snina
Slovensko

Založeno v r. 2012
Zapsán v živnostenském rejstříku ve Vyškově.

 

facebook.com/DreveneVrtule

@HistoricPropellers

Dřevěné vrtule | © 2012 - 2023 . Všechna práva vyhrazena.