Speciální zakázky jsou vítány!!
- Vrtule z nabídky výše jsou výběrem nejoblíbenějších modelů vrtulí viz historie požadavků našich zákazníků
- Nicméně nic nás nepotěší více než nové projekty, ke kterým je potřeba sehnat dokumentaci, vytvořit vlastní výkresy a vyrobit tak kus, který bude jediný na světě. Viz výběr níže.
Avia b.534 (serie III)
Vrtule z nejslavnějšího Československého stíhacího letounu. Až v roce 2022 se mi podařilo sehnat dostatek podkladů, abych byl schopný tuto vrtuli v její věrné podobě vyrobit.
Původní délka je 3500mm, stoupání 3870mm a šířka listu 335mm (zdroj NTM Praha). Materiál jasan, je pro ni typické mosazné kování a plátěná ochrana části listu kvůli střelnému prachu. Díky svým rozměrům ji nabízím i ve zmenšené podobě.
SPAD VII
Stíhací dvouplošník SPAD 7 z roku 1916 byl ve své době nejrychlejším letounem francouzské výroby, poháněný vodou chlaeným řadovým motorem Hispano-Suiza. Vrtule, kterou Vám nabízím, pochází původně z motorizace o výkonu 150 koní, výrobce vrtule byla firma Ebora Propellers, Ltd.. Liší se od ostatních zejména vystouplou středovou částí, která umožňovala tuto vrtuli s relativně malým stoupáním oddálit od motoru a bylo ji tak možné nainstalovat na motorový kryt s chladičem bez dalších úprav.
Původní materiál je mahagon, v plné délce měří 233cm.
Čtyřlistá vrtule z britského dvouplošníku R.E.8
Vyrobili jsme ji na podle výkresu z roku 1916. Svým tvarem je to podle mě jedna z nejhezčích čtyřlistých vrtulí sv doby. Původně se vyráběla z mahagonu, průměr v plné velikosti je 244cm. R.E.8 byl britský víceúčelový letoun, který výrazně zasáhl do leteckých bojů nad západní frontou v době Velké války.
Čtyřlistá vrtule z prototypu Fokkeru DR.I
Do Holandska putovala tato reprodukce čtyřlisté vrtule, která v minulosti poháněla trojplošník Fokker Dr.I s hvězdicovým rotačním motorem Siemens-Halske SH-III o výkonu 240 koní. Na žádost zákazníka byla vrtule rozložitelná na dva kusy, které do sebe přesně zapadají.
Vrtule “Hélice Eclair” pro Nieuport 17
Francouzská firma Hélice Eclair ve velkém množství dodávala vrtule pro letouny francouzské i britské až do roku 1918. Jedním z těchto exemplářů se mi podařilo zajistit a vytvořit si tak dokumentaci pro její výrobu. Do rukou se tak může dostat její reprodukce v nejrůznějších provedeních. Tvarově je to jedna nejkrásnějších vrtulí z mojí nabídky a je typickou ukázkou klasické dřevěné vrstvené vrtule éry prvních leteckých soubojů.
Původní délka je 250cm, vyráběla se převážně z mahagonu. Je možné ji opatřit i mosazným kováním.
Vrtule na britský stíhací letoun S.E.5a
Tato vrtule se tvarově liší od všech ostatních, jedná se o reprodukci letecké vrtule pocházející z jednoho z nejúspěšnějších stíhacích dvouplošníků své doby R.A.F. S.E.5a z roku 1918.
Původním výrobcem byla Britská instituce Air Board, vyvíjející letecké komponenty, pod sériovým označením AB8080. Poháněná byla zážehovým vodou chlazeným vidlicovým osmiválcem Hispano-Suiza 8B o výkonu 200 koní. Pro optimální výkon byla navržena v délce 2520mm a se stoupáním 2140mm. Klížená původně byla z mahagonového nebo ořechového řeziva.
Náběžné hrany mohou být chráněné ručně tvarovaným opláštěním z 0.6mm mosazného plechu, které je uchycené řadou měděných nýtů, zalitých cínem.
Reprodukce Hamiltona
Přesná kopie pro muzejní stroj leteckého muzea v Chicagu, USA. Od originálu se liší jen výrobními údaji na straně, jinak dle požadavku, včetně patiny a emblému na každém listu.
Původní délka je 204cm, materiál dub nebo ořech.
Hélice Levasseur | Nieuport 24
Tato vrtule byla vyrobena na urgentní požadavek jihokorejského stavitele Nieuportu 24 pro místní letecké muzem. Sehnal jsem podklady pro výkres a za pár dní byla tato 254cm dlouhá jasanová vrtule na světě. Na povrch jsem natáhl vrstvu patiny a náběžné hrany byly opatřeny mosazným kováním.
Původně se vrtule vytáběla z mahagonu, délka v plné velikosti je 246 nebo 254cm.
Vrtule typu Levasseur se ve velkém množství vyráběla v letech 1914-1918 ve Francii. Především byla instalována na motory Le Rhone, které byly typickou pohonnou jednotkou celé řady letounů Nieuport. Materiál byl jasan nebo ořech. Později se vyráběla licenčně i v Československu.
Níže najdete fotogalerii dalších kousků z naší výroby, v různém provedení.
Caudron G.III (Regy)
Poptávka na velmi zajímavou vrtuli, původně vyráběnou v roce 1915 francouzskou firmou Hélices Regy, přišla z Jižní Koreji, kde se staví autentická replika letounu Caudron G.III pro místní létající muzeum. Požadavek byl jasný – vyrobit a doručit autentickou vrtuli pro tento letoun, z mahagonu sapeli (tak jak tomu bylo u originálu) a s emblémem původního výrobce. Výsledek stojí zato:
Zlin Z-42, Z-205
Reprodukce vrtule z Trenéra by neměla v nabídce chybět, přesto se sem dostává až nyní, na začátku roku 2023. Letouny Zlin provázejí Československé letectví od dob svazarmu až dodnes, řada pilotů na nich podnikla svůj výcvik, nebo se za nimi nechávala vytahovat na větroni, stejně jako já. Podkladem je jasanová vrtule o délce 206cm, určená na vlekání větroňů.
Vrtule na Štefanikův Caproni Ca.33
Přišel požadavek od slovenského zákazníka, který by si přál mít doma přesnou kopii vrtule z letounu Caproni Ca.33, ve kterém uskutečnil svůj bohužel poslední let spoluzakladatel ČSR M.R. Štefánik. Jednalo se o vrtuli Grémont francouzského výrobce. Bylo mi potěšením.
Vrtule pro Wright Flyer 1906
Oslovil mě americký stavitel letounů bratří Wrightových, Rick Young, zda bych mu nevyrobil autentické kopie dvou smrkových vrtulí přesně podle výkresů Orwilla Wrighta. Takovéto kousky se nedají výrábět na fréze, čili jsem si zopákl starou školu. Dnes už zřejmě za oceánem víří vzduch.
Zákazník mi k vrtuli poskytl výkresovou dokumentaci, speciálním požadavkem byla povrchová úprava – hliníkový nátěr. Tak tomu byloi u originálu, sloužil jako ochrana před UV zářením, některé vrtule byly potahovány i tenkým hliníkovým filmem. Jedná se o dvojici vrtulí, z nichž každá má opačný smysl otáčení.
Sdílejte aktuální dění u výroby historických vrtulí na facebooku
Sdílíme fotky a příběhy z naší dílny, které Vám už nemusí uniknout ⇒
Telefon / WhatsUp
+420 775 026 559
vstrzinek@gmail.com
Sídlo
Václav Stržínek
Příkop 4
60200 Brno
Česká republika
Bydliště a provozovna
Václav Stržínek
Jesenského 215
06901 Snina
Slovensko
Zapsán v živnostenském rejstříku ve Vyškově.
facebook.com/DreveneVrtule
@HistoricPropellers
DOMŮ | FAQ | OBCHODNÍ PODMÍNKY | GDPR | KONTAKT
Dřevěné vrtule | © 2012 -